9.13.2016

buntag


1.
Usa ka sulbong
sa pagsugod
ang mahigmata
akong mahingangha
sa kahulogan
sa pagginhawa.
Gaan ug hulimok
ang huyuhoy
sa akong lawas.
Gihapuhap niini
ang nanuksok
nga kahadlok.
Pananglit, kalit kong
mahigmata nga wa
nay hinungdan
ang balak.
Wa nay saysay
ang makighagwa
sa tanghaga.
Way pako ang diwa
aron ilupad ko
ngadto sa tumoy
sa ting-init
ug ting-uwan,
didto sa utlanan
sa mga alibangbang.
Di na pod tingali nako
masud-ong
ang dagway
sa diyos
sa mga lusok
sa uwan samtang
nangagik-ik
ang mga batang
hubo nga nagduwa
sa kalsada.

2.
Mao sad ni ang paghikap
sa dagway sa diyos.
Pamation ang mibukhad
nga kabuntagon sa paagi
kon giunsa pagdagayday
sa hangin sa akong tutunlan
ug kon giunsa paghubo
sa kahayag ang bigot
ug bulok sa kalibotan
lakip na gani ang kasilag,
pangabugho, kakulba
ug gugma. Gihapyod
sa kalimutaw ang dili
malantaw, nadungog
nakong sulti ni Nanay
niadtong miingon
siyang sama sa rosas
mat-an sad ang kasingkasing.
Suwaton ko man
ang timgas nga balak
kinahanglan pa gihapon
nakong mag-abri’g lawak
aron manugid ang tanghaga.
Suwaton ko man ang balak
sa pinulongan sa yamog
sa banagbanag
pasagdan ko pa gihapong
makighagwa ang kabugnaw
niini sa matag piyuros –
sa mga pulong nga giangkon
sa tanaman. Ingon ini
ang kalibotan, matod
ni Mary Oliver. Mao sab ni
akong nakita sa kalibotan.
Kuoton ko man sa duha
ka kamot ang kahayag,
kapkapon didto ang nahibiling
lama sa bathala, o kaplagon
ang kahaw-ang sa anino
sa mga panganod, hangin pa
gihapon ang manghapyod
sa mga espadang dahon.

Gugma ang awit nga gisugdan
sa mga gangis. Pamungon
sa alindanaw ang himnong
gianod sa suba. Mao kini
ang mibukhad nga kabuntagon.
Ingon niini ang buntag.

3.
Unsa man sab ang gugma?

Gamayng awom kaha kini sa aping
sa diyos? Usa ka kapilyang gibukotan
sa abog nga nagbarog kilid
sa estero tupad sa mga barungbarong
nga hinimo sa sin ug playwod?

Bulok lila kaha ang midaylang nga buntag?
Kon di ba kaha, kini ang misteryo
sa tulo ka bagtok sulod sa akong lawak,
o ang dili mahinganlang
tigmo sa hiyog sa numero kuwatro?

Sama sa kabuntagon, unsaon paghapyod
sa gugma? Usa ka gugma nga dunay
bulok, sukod ug hulma. Mas maayo kaha
kon makig-unot ko sa kahilom?
Dunay kuoton ug lilion apan way litokon?

Mao ni pamaagi sa bagtok sulod sa lungag.
Mao ni kinaiya sa orkidya sa gilumotang punoan.

4.
Sa wa pa ang kabuntagon galurat ko sa kangitngit,
gaalindasay kong gahigda sa kama.
Nangamang ang mga multo likod sa akong tangkugo.

Sa wa pa ang gabii, nakighagwa ko sa balak nga gusto
nakong suwaton nga tingali mao na kini ang kataposan.
Nangabugho ang tanghaga labaw pa kaysa hinigugma.

Sa wa pa ang balak, tingog una kining nanghunghog sa pulong
nga mohapyod sa panan-aw samtang misimba ko
sa Baclaran. Samtang wa kini madungog sa kadaghanan.

Sa wa pa ang tingog, kastorya ko ang upat ka rosas sa plorera–
akong napalit sa usa ka bata gawas sa merkado.
Duha ka puwa, usa ka dalag ug usa pod ka puti.

Sa wa pa ang mga rosas, gawatak ang kahayag
sa kabuntagon nga milagbas sa saming bentana.
Mao ni kataposang buntag sa wa pa ning maong kabuntagon.


-- NOEL P. TUAZON

Dauis, Bohol, Philippines     

No comments:


Daghang salamat sa mga maniniyot nga gapaambit sa ilang mga hulagway sa Google ug Flickr.