1
Ang yagpis
nga busay—mga dalan-dalan
nga nahitipas gikan sa langit—nalamba sa kilid sa pangpang ug milayat nga
gakurog.
Usahay sa akong likod
adunay gamayng daob nga padayong midilaab sa ulan, diha sa mingaw niining
abo.
Dili na igsapayan, karon, kon alang kang kinsa kini gihaling,
padayon kini pagsilaob,
paghatag og kainit
kang bisan kinsa nga mahiduol sa iyang dagaang,
usa ka kahoy, nahisalaag nga hayop, mga bato.
Kon nasinati sa usa ka tawo ang gugma,
(bisan kausa lang, basta gugma),
kini modilaab sa kahangtoran
tungod kay sa himatyong kalibotan, sa usa ka tumpi sa bukog
nga natumog sa dugo, adunay miduslit niini.
2
Nasayod ko nga dakong kabahin sa akong kinabuhi nahimong
walay hinungdan; nga dakong kabahin sa kinabuhi sa matag usa kanato
nakawang lang: nga kadaghan unta
sa atong mahimo o makab-ot
apan gipugngan kita ang atong kaugalingon
tungod sa kahadlok
o sa damgo nga usa ka butang lamang ang angay natong mahimo o makab-ot
o sa pagtuo nga ang tugob nga kinabuhi
anha subaya sa tulugkaron—lahos sa tinakpang pultahan sa inayrang agianan.
Apan usab miturok sa akong hunahuna
nga walay butang nga nasaghiran sa pangandoy nga makalingkawas
kanato, makapahilayo kanato sa hangtod
lapas sa kataposang aligato sa agtang-lampara sa kait-on.
Ug katin-aw uyamot sa hangin samtang taliabot pa ang kilumkilom.
3
Kini ang ikanapulong balak
ug kini ang kataposan. Tukma lamang,
sa kataposan, nga ang usa
ug ang siro
magkuyog paglakaw,
mag-inagbayay ngadto sa ngilit niining pahina,
usa ka linalang
nga mipanaw kuyog sa kahaw-ang.
Ang hangin mohuros
lagbas sa usa ka dahon, bukog sa apapangig,
uhot sa dagami. Unsa man ganiy
motuyhakaw gikan sa yuta, usa ka adlaw niana, sa kataposang adlaw,
makaamgo
unsa diay ang bation sa linalang nga gasaloma.
4
Ang pagkakataposan
maoy pagkamadan-agon. Kini maoy pagkamadan-agon
nga galangkob sa tanang nangaging pagkamadan-agon. Kini maoy motapos
hangtod sa kataposan. Kini maoy molungtad.
Ug sa dihang itugyan na niya
ang paglungtad, wala ug wala nay
mahibilin,
sa taya sa dugmok nga mga kotse,
sa samad sa gilangkat gikan sa lawas sa Mamamana,
sa gabon sa sapa nga nangalimyon sa kahapo sa kabatoan,
nangligdas ang mga patay,
haw-ang, busdik, sa sinugdanan,
ug puno na usab
sa pangandoy ang gaunang tingog nga mihungaw sa ilang tutonlan.
5
Nakahinumdom ko sa usa ka konserto ni Bach, dugay na kaayo—
ang nagpangidlap nga lawak
sa hamiling mga ginang ug ginong sa katilingban nga walay kamatayon…
Mipid-ok ang mga hagawhaw,
giharian sa kahilom ang lawak,
gihaklap sa biyolinista ang dili-matuis nga kasakit sa iyang bayhon
nganha sa binuksang palad nga hinimo
sa kahoy. Unya nagsugod ang musika:
usa ka habohabo sa bagtok nga duga sa kahoy,
hinurot ang kusog sa mga kwerdas sa pagpamati
sa umbangol,
sa lawasnong umbangol
sa tanang daplin-daplin ug nagkadugong lanot sa atong kinabuhi
nga nagdanguyngoy pa, nga nag-awit pa, gikan sa hiniwang tinai
sa usa ka iring.
6
Ug kining balak,
kon ato man kining tawgon og balak,
o konsiyerto sa gabinugtong
nga gipahat-pahat sa iyang kaugalingon,
kining patidlom sa yuta nga layat sa parakaydista—ang mga ulod-hantatawo
sa iyang likod nga galalik apan usab sa samang higayon gakitkit
sa parakayda sa iyang gugma, kinsa kahay makaluwas kaniya,
kining gapaday-ang pag-utaw-utaw
kaniya nga midupa ingon
nga molupad, samtang gituman niya
ang kasugoan, unya natagak…
7
Sancho Fergus, Ayawg hilak!
Apan kon gusto ka, hilak lang.
Sa lawas,
sa lagom ug bun-og nga unod, sa dihang
gipabuy-od na kini, pangitaa
ang gainusarang pulgas nga gakatawa.
(hubad sa Iningles ni Galway Kinnell)
-- VICENTE VIVENCIO BANDILLO
Metro Manila, Philippines
No comments:
Post a Comment