8.31.2013

pagsunod sa badlis


1
Badlisan ni Tatay og lapis 
ang gipahigdang plywood
nga ubayan kanunay 
sa eskuwala kun di ba kaha 
ruler aron kuno wa'y sami, 
tul-id ug dili manobra 
kun mokuwang ba hinuon 
sa di pa niya hukman 
sa gabas ang mga gilatid 
nga kuhaon ug pormahon.
Ayohon niya'g siplit ang hiwid 
ug kurba sa kahoy, labtikan 
sa pitik ang balikog, adlipan 
sa sundang ang dagkong 
siwil, putlon ang gibukbok 
ug duna'y anay. Unya, 
sepilya na ang mosentensiya 
sa pagpahamis sa mga buko, 
pagtapan-pauoyon sa di 
malikayang ambihas, 
paghilot sa mga bungi-bungi,
pagpanipis sa baga 
aron mouyon kini sa tinabas. 
Iya dayong tandi-tandion 
ang gidak-on ug gitas-on
sa mga naputol ug nahinlo. 

Iyang sukod-sukoron kon 
unsa ang angayang pareson 
kay dili tanan mag-uyon, 
dili tanan mohaom ug 
kinahanglan pang alalayan 
niya sa tigib aron takdoon 
ang sukwahi, hipnoon 
ang misipyat ug tabingi.

2
Niadtong bata pa mi, 
ako lang ang gahi tudloan 
kon unsaon pagkat-on 
sa iyang pamanday, 
kon nganong kinahanglan 
nahong mahibaw-an 
ang patakaran sa sepilya, 
surutso, lansang ug kahoy 
nga hanas nang gibansay 
sa akong mga igsoon. 
Kanunay ko niyang sukdon 
sa pitik, metrosa ug tunton: 
maoy sagad nga hinungdan 
sa akong samad nga wa ko 
mahibawo kon unsang 
samara ang dugayng naayo 
ug kon unsa ang nagpabilin 
ngutngot kay motipas 
man ang ngipon sa surutso 
sa gipasubay niyang badlis 
sa gigabas nakong tabla. 

Madukdokan ang akong 
tudlo kon pugson ko niya'g 
palansang-- unsaon nga 
mopingis man ang akong 
karkulo sa tayming 
ug gibug-aton sa martilyo.
Kanunay ko niyang 
eskuwalahon aron mouyon 
sa gikutay niyang timaan. 
Kon way alibyo ang balaod 
sa linya, abyan ko niya'g 
metrosan aron iyang 
mabanabana ang tumoy 
ug utlanan sa akong 
pagka tawo ug gidamgo. 
Nganong di man ka kasunod? 
ang di nako malimtan niyang 
pangutana. Galisod ko'g pasabot 
niya kaniadto nga lahing 
matang sa pamanday 
ang gibadlis sa akong palad, 
lahing martilyo ug gabas 
ang uyon nga timbangon
ug latiron sa akong mga tudlo.

3
Paglabay sa pila ka bagyo
ug uwan, wa nako damhang 
hilom kong nakat-on 
sa gitudlo niyang pamaagi: 
hanas na ko sa pagbana-
bana sa gitas-on sa berso 
sa suwaton kong mga balak, 
kabesado na nako 
ang gibug-aton sa kahilom 
lakip na ang pagtugkad 
sa hagwas mga bituon
ug danguyngoy sa lasang 
sa daman ug kahigwaos,
lantip na ko sa paglimbas 
sa mga lingig sa bulok,
anad na ko sa pagsepilya 
sa mga hagashas 
nga hulagway sa di 
malikayang sugilanon.

4
Di kaha ni mohuot 
sa door jam? sugat niyang 
pangutana dihang miduol ko
samtang padayon niya
nga gipandayan og bag-o 
ang among karaan ug 
gabok nga pultahan 
nga mora ba'g ang iyang 
gibuhat mao ang pagsuta 
sa kalainan, pagsukod 
og balik sa nakalimtan, 
pag-usob sa naandan.
Tay, dili ka pakyason  
sa gisunod mong badlis. 


-- NOEL P. TUAZON
Dauis, Bohol, Philippines

No comments:


Daghang salamat sa mga maniniyot nga gapaambit sa ilang mga hulagway sa Google ug Flickr.